dinsdag 16 april 2013

Dr Bronner!

Zoals sommigen van jullie misschien wel zullen weten, zitten er heel veel schadelijke stoffen in de cosmeticaproducten van tegenwoordig. In vrijwel alle shampoos en douchegel zit de stof SLS, ofwel sodium laureth sulfate, een synthetische stof ie reinigt en schuimt, en heel goedkoop is. Helaas is gebleken dat deze stof kankerverwekkend is. En denk niet dat het niet erg is omdat je het meteen uitspoelt.. bewezen is dat je huid deze stof makkelijk opneemt en het vervolgens in je bloedbaan terecht komt. 
Overal waar iets van 'sulfaat' of 'sulfate' in staat vermijd ik. 

Iets anders wat vrijwel overal aan toegevoegd wordt zijn parabenen. Deze worden toegevoegd om je tandpasta, shampoo, mascara etc etc langer houdbaar te maken. Ook dit is chemisch en heel goedkoop. Maar parabenen verstoren je normale hormonale huishouding, wat kan leiden tot borstkanker en verminderde vruchtbaarheid. Ook huidirritaties en eczeem zijn gevolgen van parabenen.


Kijk maar eens je shampoos, douchegels en deo's na.. ik kan je garanderen dat deze stoffen er in zitten namelijk! 
Ik ben op zoek gegaan naar shampoos/douchegels die deze stoffen niet bevatten. Zo zijn er wel een aantal 'natuur merken' die deze stoffen weliswaar niet bevatten, zoals Weleda, Lavera, Urtekram, die ongetwijfeld beter zijn dan de 'reguliere' shampoos, maar bij nader onderzoek bleek dat er toch in die middelen nog stoffen zitten die chemisch zijn, en die ik toch niet helemaal vertrouw.. kritische ik ;-) 

Uiteindelijk kwam ik bij 1 zeep terecht die 100% natuurlijk én biologisch is: de zepen van Dr Bronner. En het leuke is dat je deze (vloeibare) zeep voor heel veel dingen kan gebruiken; om er een paar te noemen; als shampoo, douchegel, wasmiddel, aftershave, 'tandpasta', deodorant en baby wasgel. Ook zijn er handzepen, conditioners en lippenbalsems van Dr Bronner. 
In Nederland verkopen ze het naar mijn weten nog niet in de winkels, maar bij diverse webshops zijn ze al wel te koop. Echt een aanrader als je ook geen chemische stoffen meer wilt smeren op je huid! ;-) 







~ Healthy Mommy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten