dinsdag 19 november 2013

Speltbrood bakken!

Vandaag hebben we hier voor het eerst brood gebakken! Het was wel een klein broodje maar volgende keer verdubbel ik het recept gewoon :) zoveel brood eet ik trouwens toch niet aangezien het meestal vol enummers zit en ik sowieso minder tarwe probeer te eten. Daarom wilde ik graag zelf  (spelt) brood bakken en hier dus het resultaat! Het is snel klaar en heel gemakkelijk met weinig ingredienten!
Dit is pas de eerste keer maar ik vond het best lekker! Komende weken zal ik het vaker gaan bakken en ook gaan varieren dus blijf vooral kijken! ;-)

Ps als je geen brood bakblik heb kan het ook in een cakeblik.




Ingredienten klein broodje (verdubbel alles voor een grotere ;) )

300g speltbloem
230 ml karnemelk
2 tl zuiveringszout (baking soda)
Flinke (!) snuf zeezout
2 el (gebroken) lijnzaad
3 el zonnebloempittem

Bereiding:
1. Verwarm de oven voor op 230 graden
2. Meng alle ingredienten behalve de karnemelk eerst door elkaar. Doe dan in een keukenmachine de karnemelk erbij en mix ongeveer 2 minuten op middelmatige stand (met deeghaak)
3. Strooi wat bloem op je aanrecht en rol/duw het deeg een beetje in vorm (langwerpig ovaal) en doe het in het bakblik. Snijd met een mes een ondiep kruis in de bovenkant (zo is de kans op scheuren minder). Zet het zo snel mogelijk in de oven dus zorg dat je die op tijd opwarmt.
4. Bak het 20 minuten in de oven op 230 graden tot het een gouden kleur heeft. Hij is klaar als je op de bodem tikt en het hol klinkt.

Enjoy!


~ healthy mommy

3 opmerkingen:

  1. Ziet r goed uit! Heb je een idee om melkvrij brood te maken?

    X Elizabeth Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja zal ik ook eens proberen alleen speltbrood zonder gist wordt vrijwel altijd karnemelk of yoghurt in gebruikt in combinatie met zuiveringszout dit omdat dit het brood laat rijzen ipv de gist..
    Dus anders zou je of wel met gist moeten bakken, of misschien met ander soort meel. Zal het eens proberen en als het lukt blog ik het natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helpt het om een nacht te laten reizen?
    En kan het ook met de hand?

    BeantwoordenVerwijderen