donderdag 28 maart 2013

Tandpasta?! Tandzeep?!

Een tijdje geleden ben ik gestopt met het gebruik van tandpasta. In ieder geval met het soort tandpasta dat iedereen kent. Ik wil even vertellen waarom ik dit niet meer gebruik en wat ik nu wél gebruik.

In de meeste tandpasta's zit fluoride, wat volgens tandartsen ed goed is voor sterke tanden en botten. Dit is niet alleen niet waar, fluoride is ook nog eens uiterst giftig. 
Fluoride leidt juist tot fluorose, een verkleuring van het gebit, gaatjes, en een kalkgebrek in botten. Ook leidt fluoride-inname tot verlaging van je IQ.. in de tweede wereldoorlog voegden de nazi's fluoride toe aan het drinkwater in concentratiekampen om de wilskracht van de gevangenen te onderdrukken en ze kalm te houden!
Verder verzwakt het je immuunsysteem, is het kankerverwekkend en versnelt het verouderingsproces.  

Genoeg redenen om geen tandpasta met fluoride te gebruiken?

Er zijn al genoeg mensen die tandpasta's kopen zonder fluoride. Echter zitten er nog altijd andere stoffen in die tandpasta's die ook schadelijk zijn voor de gezondheid..
Een van die stoffen is Glycerine. Deze stof zorgt ervoor dat er een laagje om je tanden gelegd wordt, waardoor deze glad en schoon aanvoelen. Het nadeel hiervan is dat het het natuurlijke herstelproces van je tandglazuur tegenhoudt. Je tanden zijn namelijk in staat om zichzelf te herstellen van mogelijke aangerichte schade! 

Naar mijn weten zijn er vrijwel geen normale tandpasta's zonder deze twee stoffen (of weer andere slechte stoffen..) . Sinds een tijdje koop ik op internet tandzeep, op de website http://www.soapz.nl/ . Zij maakt deze zelf en bevat enkel en alleen natuurlijke stoffen. In het begin voelde het wel raar, het zijn namelijk korreltjes die je op je tandenborstel moet doen, en het smaakt een beetje zout. Maar na een paar dagen was ik er al aan gewend en nu ga ik echt niet meer terug naar gewone tandpasta! :) 

Ook mijn dochter ga ik geen tandpasta geven!! In kindertandpasta's zit misschien wel minder fluoride, maar door het lekkere smaakje slikken ze het juist door.. bovendien is fluoride nog veel gevaarlijker voor kleine kinderen!

ps: Op andere sites (vooral uit het buitenland) zijn ook vloeibare tandzepen verkrijgbaar, deze zijn echter behoorlijk prijzig. 


~ Healthy Mommy

6 opmerkingen:

  1. Ben erg geschrokken, van jou artikel over tandpasta! Had best wel eens gehoord
    dat fluoride slecht was, maar dat het zo erg was.....Nooit geweten. Ik heb je tip opgevolgd en ook tandzeep besteld op de site van soapz.nl. Inderdaad ff wennen, maar vies is het zeker niet. Voor mij geld nu dan ook: NOOIT geen gewone tandpasta meer. Bedankt healthy mommy!! Met de groeten van Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja erg he?! Ik ga ook nooit meer terug naar gewone tandpasta hoor! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik gebruik sinds een tijd tandenpasta zonder fluoride van het merk kruivaat,
    ook geef ik mijn kinderen geen andere , ik wist niet over de andere ingredient
    glycerine, dat ga ik ook even checken bij die tandenpasta.
    ik vind jouw blog zeer interessant , ik probeer ook zo gezond as mogelijk te leven en geloof niet in alles dat gezegd wordt , ik hoop dat mijn nederlands wel verstanbaar is hi hi , succes met je blog en groetjes van een spaanse kamaraad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi je nederlands is goed te begrijpen hoor! De tandpasta zonder fluoride is al een hele verbetering! Je kunt tandpasta ook nog zelf maken misschien zet ik dat binnenkort ook op mijn blog :) bedankt voor je reactie! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Michelle, ik ben de maakster van de tandzeep. Leuk dat je erover hebt geblogd! Ik kan me voorstellen dat mijn tandzeep voor kinderen niet zo lekker is...
    Voor mijn kinderen gebruikte ik altijd de calendula tandpasta van Weleda. Zij hebben ook een kinderversie, maar die beschouw ik als zonde van je geld. Je kunt heel goed de gewone versie gebruiken.
    Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik al jaren tandzeep en ben ik erg tevreden met het resultaat. Tot nu toe kocht ik de producten in USA maar die zijn behoorlijk aan de prijs. Daarom was ik blij om soapz.nl te ontdekken. Er zitten wat stiffen in waarover ik met mevr. sopaz wil praten maar verder zit er de tandzeep heel goied uit qua ingredienten. Ik ga noit terug naar de tandpasta, het gebruik van de tandzeep heeft me bhoorlijk wat geld aan tandartsen gespaard.

    BeantwoordenVerwijderen